Tips jaga motor supaya nampak baru walaupun dah lama.

Wednesday, 26 January 2011
Keywords :

Salam readers. Ramai yang tegur aku. Kenapa motor aku masih nampak baru walaupun dah 4 tahun aku guna dan enjinnya masih lagi baik. Kalau setakat, 140km/j, boleh lagi sampai. Bagaimana caranya ye? Aku kongsikan di sini.

Kawan: Kilat motor ko..motor baru ke?
Aku: Motor baru pe kebende nyer..dah 4 tahun la motor ni..

Kawan: Ko beli motor baru ke?
Aku: Dah lama aku guna motor ni. Tengok no.flat pun dah tau ni motor lama.



1. Jaga motor seperti jaga isteri / buah hati korang.
2. Tukar minyak hitam setiap 2000km/j.
3. Pastikan enjin dipanaskan terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan.
4. Sekiranya motor kotor, basuh dengan segera kerana kotoran yang dibiarkan dengan lama akan membuatkan warna motor korang seakan-akan mati.
5. Kalau nak polish motor, polish tayar dan bahagian plastik yang berwarna hitam sahaja.
5. Sekiranya korang basuh motor, tidak perlu lap motor korang selepas korang selesai basuh motor tu. (Petua aku untuk jaga warna motor. Sampai sekarang masih lagi berkilat).


Kebersihan melambangkan keperibadian seseorang. Tidak kira daripada segi apa pun, kebersihan perlu diutamakan.

Comments (10)

cantik motor bang? haha kalau pandai jaga memang berkilat la motor tu.

Reply To This Comment

kilatnye motor abg....T___T

Reply To This Comment

motor aku dah tak hensem

Reply To This Comment

Assalamualaikum Zalin

hebat zalin
kemas motor
kemas lagi tuannya

Wassalam

Reply To This Comment

@Afiq Bukhari haha..betul bro..

Reply To This Comment

@Azriyani Bunaim motor nak g tuntut ilmu kena dijaga dengan baik.. haha..

Reply To This Comment

@touya hensemkan balik..

Reply To This Comment

@suffer8zine yeahh..

Reply To This Comment

@Rozali wa'alaikumusalam..

saya biasa sje..Terima kasih..

Reply To This Comment